zaterdag 31 januari 2009

Aan tafel deel 2

Goede voornemens 2009
De een stopt voor eens en voor altijd met roken, terwijl de ander zichzelf belooft vaker een kaartje te sturen naar mensen die hij lief heeft. Meer sporten, minder alcohol, geduldiger zijn of naarstig op zoek naar datgene wat je inspireert.

En ik...
Ik nam mezelf dit jaar voor vaker aan tafel te eten.
Zonder televisie aan, maar in plaats daarvan een kaarsje.

Waarom?
Niet zozeer in een poging me te onthechten van aardse zaken.
Liever niet.
Ik houd van aards en heb graag lief.
Wel omdat ik me niet door gewoontes wil laten regeren.
Waardoor de door mij met zorg bereide maaltijd gedachteloos in mijn mond verdwijnt.
Dit is immers wat er gebeurt wanneer ik met mijn bord op schoot me door RTL Boulevard op de hoogte laat stellen van de meest triviale roddels die Neerlands gemoederen vervolgens moeten bezighouden.

Het is geen hoogstaand voornemen wellicht.
En toch voelt het fijn.
Een waardige gesprekspartner in mezelf te ontdekken aan tafel.
Opmerkelijk eigenlijk.
Dat je met jezelf nooit uitgesproken raakt.
Er is altijd wel weer iets nieuws.
Dat ontspruit aan het brein.
En net wanneer het echt op lijkt te zijn,
zijn daar altijd nog dromen...

Geen opmerkingen: