zaterdag 17 maart 2007

Televisie voor blinden

Leunend op zijn rood-wit gestreepte stok en zijn ogen iets dichtgeknepen. Je zou bijna denken dat hij aandachtig kijkt naar het grote LCD breedbeeldscherm vlak voor zijn neus omdat hij net iets te dicht bij staat. Ik rem af en betrap mezelf op staargedrag, maar corrigeer het niet. Een blinde man die in een elektronicawinkel een televisie lijkt te gaan kopen, dat wil ik meemaken.

De verkoper staat aan zijn zij en heeft een rare uitdrukking op zijn gezicht, naar alle waarschijnlijkheid dezelfde als ik. We hoeven hem beide niet te verhullen. Hij praat druk met wilde armbewegingen en veel wijzen, maar zijn blinde klant kijkt hij nauwelijks aan. In plaats daarvan kijkt hij naar mij. Stilstaand met mijn fiets in de hand, schaamteloos. Ik heb eigenlijk haast, moet naar de tandarts en ben conform mijn standaardpatroon te laat weggegaan van huis. Het lijkt er echter allemaal niet meer toe te doen. Tot grote opgelatenheid van de verkoper vind ik dat de tandarts best even op mij kan wachten.

Wat zouden ze bespreken? Alle technische snufjes dat het hypermoderne apparaat rijk is? De uitstraling van het ding, de geluidskwaliteit? Zou de verkoper de vraag durven stellen die hem op de lippen brandt…“kijkt u veel televisie?”, herstel: “luistert u veel televisie?”. Ja, hoe werken die dingen? Hangen ook blinden voor de buis en wat zijn dan hun favoriete programma´s? Reality tv à la big brother is natuurlijk niks aan als je blind bent en extreme make-over zou mij als ik niks kon zien ook flink frustreren. Lingo dan of Baantjer misschien?

Ik parkeer mijn fiets, stap naar binnen en vraag het hem.

Wordt vervolgd

Geen opmerkingen: