dinsdag 9 juni 2009

's Lands bokkenpruik

Enig politiek engagement zou een columnist niet vreemd moeten zijn. Dus vooruit maar, het is de week na de Europese verkiezingen, daar gaan we dan.
Al schrijvend zit ik in de trein ditmaal. Voor de gelegenheid heb ik de standpunten van de Partij voor de Vrijheid uitgeprint. Het zit me echter helemaal niet lekker, sterker nog ik schaam me voor mijn printje. Naarstig tracht ik het papier weg te moffelen en lees ik wat erop staat geschreven heel stiekempjes als was het een spiekbriefje.
Je kunt je afvragen waarom ik zo omslachtig te werk ga? Een aanzienlijk deel van de Nederlandse bevolking schaart zich immers achter deze partij, zo is gebleken. Toch wil ik onder geen beding dat ook maar één enkele van al die volslagen onbekenden in deze trein denkt dat mijn stem afgelopen donderdag naar de PVV is gegaan of dat ik mij aangesproken zou voelen door leuzen als “Eurabië Nee!” of “Turkije nooit welkom”.
Ik ben geen heilige, ik heb natuurlijk ook zo mijn vooroordelen (over dhr. Wilders bijvoorbeeld), maar ik doe in ieder geval mijn best mijn vooroordelen te toetsen aan de feiten. Nu is ons bokkenpruikje gelukkig zeer helder in zijn bewoordingen, hetgeen de toetsing relatief gemakkelijk maakt. Ter illustratie: “de files in Nederland kun je rechtstreeks toeschrijven aan migranten”. Maar - vraag ik me dan af - als volgens Wilders ‘al’ die allochtonen werkloos thuis zitten hoe kunnen ze dan tijdens de spits al onze files veroorzaken? Ander voorbeeld: “onze Nederlandse waarden en normen zijn nu eenmaal van een hoger, beter, prettiger en humaner beschavingsniveau”. Je hoeft geen antropoloog te zijn om te begrijpen dat deze uitlating niet op feiten, maar op puur etnocentrisme is gebaseerd. Moet ik doorgaan?
Om niet louter op Geert af te geven – dat zou wat al te gemakkelijk zijn – wil ik hem nageven dat hij ook een groot aantal uitspraken op zijn conto heeft staan die wel kloppen als een bus. Ik denk dan aan: “ik vind dat het eerste artikel van de grondwet (non-discriminatie beginsel) geschrapt moet worden, omdat ik WIL discrimineren”. Twijfel ik niet aan, deze ambitie van dhr. Wilders is volstrekt helder en heeft hij reeds terdege overtuigend bewezen. Bravo!
Mijn eindstation is inmiddels in zicht, zorgvuldig scheur ik mijn papier op het ritme van de piepende remmen aan flarden. Wanneer ik de rommel opgelucht in de daarvoor bestemde prullenbak wil doen, zie ik haar ineens hangen. Loesje: “Elk vooroordeel heeft z’n nadeel”.

Geen opmerkingen: