woensdag 5 december 2007

Sinterklaas verrast

Eerlijk is eerlijk! Ik keek er behoorlijk van op toen er een wit geschilderde sinterklaas binnen kwam lopen die eigenlijk een neger was. Tabberd, mijter, staf…alles erop en eraan. Niks op aan te merken. Zeker niet door een zwart geschminkt blank meisje zou je zeggen…maar toch, hij leek helemaal niet op sinterklaas! Die neus, die lippen, het afgepoeierde witte schilderwerk. Ik vond het een boeiend experiment maar kon er niet achter staan.

Of ik zelf al dan niet op zwarte piet leek, werd overigens niet in twijfel getrokken. Het deed niet ter zake, maar waarom eigenlijk niet? Een blanke mag op eigen verzoek wel tot knecht verworden maar de upgrading van een neger tot heilige Sint is onacceptabel.

Terwijl de kinderen klaarblijkelijk geen enkele moeite hadden met de negroïde sinterklaas, waarom zijn knecht dan wel? Ik had alle reden om mij als zwarte piet op z’n minst gelijkwaardig te voelen aan de goedlachse en vriendelijke, breedneuzige Goed Heiligman, maar niets was minder waar. Ik wilde de lange witte baard van deze nepsint het liefste afrukken en net zolang stampvoetend dreinen tot er een fatsoenlijke, blanke sint zou staan.

Wanneer mensen tegen me aanzeuren over racistische vooroordelen die door ons aller zwarte pietermans bevestigd worden, vind ik dat flauw. Welnee…het zwart verwijst naar roet en los daarvan is Sint Nicolaas de mooiste oer-Hollandse traditie die er bestaat! Zij moet hoe dan ook gekoesterd worden, zelfs als sinterklaas een neger is. Tijden veranderen, welja, volgend jaar een chinees als sint! De ultieme integratie, daar kan ik en menig ander in onze kleurrijke multiculturele samenleving nog een puntje aan zuigen.

Geen opmerkingen: