maandag 12 maart 2012

Taxidermia

Als ik naar binnen loop, denk ik aan hoe snel zij weer naar buiten zou zijn gelopen.
De dode dieren expositie 'Taxidermia' is niet direct bedoeld voor dierenliefhebbers zoals zij.

De poes met het doormidden gekliefde hoofdje draagt glimmende diamantjes ter vervanging van haar gezicht. Keurig afgewerkt, niets van te zeggen. En haar afgehakte gelaat ligt in een bakje kattebrokjes ernaast naar boven te loeren. Ook zien we een vliegende kater met propellors aan alle vier zijn poten. Zijn baasje ziet hem vandaag weer voor het eerst sinds hij is aangereden een jaar geleden.

Als onderdeel van de opening zijn er een aantal preparateurs aan het werk. Ik zie hoe de nek van een kleine koekaburra wordt gebroken. De huid wordt zorgvuldig van de schedel gestroopt om vervolgens de hersenpan van de ingewanden te ontdoen. Even wassen, droog föhnen, wat ijzerdraad in de nek en klei in de oogkassen. Een bloederig en precies werkje, maar klaar in een wip.

Wanneer zij vervolgens de huid weer terug tracht te duwen om het hoofdje heen, zie ik het ineens. Haar afgekloven nagels. Er zit geen bloed of viezigheid onder, want dat past niet. Of zij moet het er in de gauwigheid al onderuit hebben gesabbeld. Is ook een optie.
En dan heb ik ineens genoeg gezien.
En laat ik mijn feestelijke mochito even staan.

Bij thuiskomst zie ik een reclame van Stichting Dierenlot. Het is een noodkreet tegen de mishandeling van dieren. Ze hebben het leed zo gruwelijk mogelijk in beeld gebracht, zodat wij DIER naar 4411 zullen sms'en. Maar dat weegt bij lange na niet op tegen de campagne tegen nagels bijten die ik zojuist heb gezien. Ik kijk nog eens naar mijn afgekloven nagels en sms NAGELS naar mezelf.

NB!! De overigens prachtige expositie 'Taxidermia' is nog tot en met 18 maart te zien in de paraplufabriek te Nijmegen.

Geen opmerkingen: